Derfor utgir jeg reiseguidene mine selv  

Square

Dette er grunnen til at jeg selv utgir bøkene jeg skriver som e-bøker, solgt ene og alene gjennom mine egne kanaler. 

Det er ikke tilfeldig at jeg valgte å utgi reisebøker som e-bøker fremfor papirbøker. Det er heller ikke tilfeldig at jeg velger å utgi bøkene jeg skriver selv og selger dem i egne kanaler. 

Kort oppsummert er det 20 grunner:

  1. Bøker har vært viktig for meg helt siden jeg lærte å lese i 5 års alder. Den gang var de i papir, nå finnes det flere formater og løsninger.
  2. Jeg har jobbet i bok-/forlagsbransjen helt siden jeg fikk min første faste jobb som ferdig utdannet. (Først som litteraturanmelder i lokalavisa (i flere år) og bokansvarlig i bokhandel (i 5 år). Senere som forlagsmedarbeider (i 16 år) på to ulike forlag.
  3. Jeg var ansatt i Aschehoug forlag gjennom 15 år, som er et av landets eldste og mest velrenommerte forlagshus. Der fikk jeg verdifull redaksjonell erfaring, men særlig erfaring med alt rundt kommunikasjon, tekst, markedsføring og salg i bok-/forlagsbransjen.
  4. Jeg har også fått erfaring som kommunikasjonssjef og med strategisk kommunikasjonsledelse og forskningskommunikasjon. (Det siste har vist seg særlig nyttig å kunne for å kommunisere komplekse historiske baktepper (les: Andalucía)).
  5. Jeg var forlagets utsendte i bokbransjens felles prosjekt for e-bok da e-bøker først var på vei inn på det norske bokmarkedet. I flere år satt jeg sentralt i Aschehoug forlag, der jeg fulgte nasjonal og internasjonal e-bokutvikling tett.
  6. Vinteren 2015 dro jeg til New York for å delta på en konferanse der e-bøker, digitalisering og indiepublishing sto på agendaen. Jeg hadde tatt meg et friår for å satse på noe jeg ikke helt visste hva var. Jeg bare visste jeg ville skrive, publisere og reise og skape min egen vei. Takket være Bok365 og en presseakkreditering fikk jeg også solgt noen saker fra konferansen, noe som også medførte at jeg turte stille relevante spørsmål til de som banet veien før oss.
  7. Jeg gjorde et karriereskift, der jeg satset med én fot på reisejournalistikk, mens jeg samtidig utviklet egne e-bøker og kanaler for digital distribusjon. Jeg hadde allerede grunnpilaren i bunn: reiselykke.no ble til allerede i 2011. Det ble min distribusjons- og kommunikasjonskanal.
  8. Som reisejournalist solgte jeg mine egne tekster og fotografier om reise og kultur til VG, Norsk ukeblad og flere i en årrekke.
  9. Om mine tekster uredigert kan nå ut til lesere av Norges største avis og jeg kan ta betalt for jobben der, kan jeg også skrive og publisere mine egne tekster i egne kanaler – og ta betalt for det her. 
  10. Jeg har gjort mange feil etter at jeg så smått begynte å sette opp den første «beta-versjonen» av en nedlastbar reiseguide i 2015 (som da var gratis). Jeg har også gjort mye riktig – men det er feilene jeg har lært mest av. (Du må tåle å prøve og feile om du vil få til noe her i verden, selv om nervene blir lettere frynsete). 
  11. Min første e-bok for salg ble utgitt i 2016 og den solgte jeg for kr. 49,- Dette er fortsatt bestselgeren, som har gjennomgått flere revisjoner og er et langt er bedre produkt i dag. Den kan jeg derfor nå selge for kr. 329,-.
  12. Jeg har utgitt i alt 9 e-bøker (inkludert to tekster skrevet av andre, utgitt på Reiselykke Media), har fått omtale i medier, vært på God morgen, Norge, vært intervjuet i lokalradio og aviser, takket nei til tilbud om samarbeid fra et større forlag og har solgt langt mer av mine digitale reiseguider enn de fleste norske forfattere selger av sine bøker gjennom bokhandel. (Halvparten av titlene som ble solgt i bokhandelen i 2022 ble solgt i under 8 eksemplarer. Dette kan du lese om i Bok365)
  13. Jeg har selv utviklet kanalene jeg selger gjennom, opparbeidet meg kompetansen som reiseskribent og erfaringen fra forlagsbransjen
  14. Forlagene driver mest med ferskvare (særlig innen faktaforleggeriet) og vil vanligvis dumpe prisen etter et års tid i salg for å «tømme lageret»
  15. En reiseguide i papir blir fort utdatert og er ikke lenger noe hverken forlag eller bokhandler satser på som sjanger (det er bare å se hvordan hyllemetrene med reiseguider i bokhandelen har krympet de siste årene). En e-bok kan oppdateres uten lagerhold og slik bli det vi i forlagsbransjen kalle en «langselger». Men i motsetning til forlag flest setter jeg ikke ned prisen etterhvert som årene går – jeg øker den. Så lenge reisemålet er aktuelt, reiseguiden er oppdatert, relevant og kanskje til og med blir stadig forbedret, er det også en helt naturlig utvikling.
  16. Mine e-bøker gir mye nyttig informasjon med lenker til omtalte steder og tips. En papirbok vil ikke fungere like godt i så måte for leseren. De fargerike fotografiene er ikke kun for inspirasjon og «til pynt», men gir en opplevelse av stedet boka handler om. Derfor har jeg valgt akkurat denne løsningen jeg har valgt.
  17. Mine kanaler er bygget opp gjennom 12 år. Kundene finner frem til relevante artikler på reiselykke.no gjennom seo, i tillegg til sosiale medier @reiselykke, hvor de også får vite at det finnes en e-bok om akkurat dette reisemålet.
  18. For en utgivelse på et vanlig norsk forlag vil det være mange ledd og mange involverte, med mange meninger – og der alle skal naturligvis ha sin andel. (Forfattere sitter igjen med en liten prosent av ikke bare innholdet de leverer, men også innsatsen gjennom mange år. Det er ikke alle sjangre hvor et forlag er nødvendig. Reiseguider skrevet av erfarne reiseskribenter er én av dem.)
  19. De fleste forlag vil i dag utgi faktabøker fra skribenter som har «en following», som dermed kan gjøre mye av markedsføringen og salget selv. Forfatterne må altså gjøre mesteparten av salgs- og markedsføringsjobben ovenfor leserne sine selv. (Det er i den redaksjonelle biten og salget inn til bokhandelen forlaget først og fremst kan bidra med). I Klassekampen kom det nylig frem at bokhandlerkjeden Norli ber forlagene fylle ut antall følgere hver enkelt forfatter har. Det leste jeg hos @frilanslinn (lenke til hennes innlegg på Instagram).
  20. Jeg tjener mer på å utgi bøkene digitalt selv, solgt i mine egne kanaler. Hvorfor skal jeg ta til takke med 13 – 15 % av bokkronen når jeg har innholdet, kompetansen og salgskanalene?

Som jeg innledet med: Derfor utgir jeg bøkene jeg skriver som e-bøker og selger dem ene og alene gjennom mine egne kanaler. Det har ikke kommet av seg selv. Konseptet og kompetansen har jeg utviklet gjennom tre tiår. 

Da er det også særdeles hyggelig å få slike tilbakemeldinger fra leserne:

Les også: Å utgi bok selv er ikke et «one woman show»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *