Bloggens død er sterkt overdrevet

Nei, bloggen er ikke død. Den har bare ikke blitt den eneste kanalen man kan uttrykke sin personlige mening til sine følgere. 

Ja, jeg har fått med meg at stadig flere bloggere legger bloggen sin død. Noen fordi de skjønner dette tar for mye tid og det er for lite penger å tjene. Andre fordi de har bygget større kanaler annetsteds og tjener mer penger der. Atter andre, rett og slett fordi de har vokst i fra bloggen all together. Sånn er livet.

Men bloggen som verktøy er langt fra død. For hvor ellers kan du uttrykke deg, samle det du kan og ha full kontroll – på ett og samme sted?

Glem sosiale medier i den sammenheng. Det er en kommunikasjonsplattform, først og fremst. Ja visst, det florerer av reklame på sosiale medier. Ja visst, mange lever av å være influensere ene og alene på sosiale medier-kontoer. Men de samme som har investert all denne tiden til å bygge seg opp som nettopp påvirkere og fått kanskje millioner av følgere på sine kontoer, har ingen kontroll over kontoene de har lagt livet sitt i. 

Meta kan endre sine algoritmer når de vil. De kan utestenge deg når de vil. De kan til og med trekke seg ut av landet du bor i, når de vil. Hva gjør du da? 

Dette er noe av det du kan bruke bloggen til, den dag i dag:

  • Å drive trafikk til nettsiden din
  • Samle porteføljen din, enten den eksisterer kun på bloggen eller også andre steder
  • Selge produkter, vise frem din kunnskap og dele dine tanker og meninger

Bloggen er din egen plattform, et sted kun du rår over – og hvor hverken Mark Zuckerberg eller en avisredaksjon rår over. Bare du – og eventuelt de hensyn du burde ta i forhold til skikk og bruk, markedsføringslov eller Vær varsom-plakaten. 

Les også: 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Denne nettsiden benytter informasjonskapsler (Google Analytics).   Les mer