Bloggen og kronikkens fellestrekk 

Der de redigerte avisene objektivt presenterer nyheten, er kronikken – som bloggen – en mulighet for å deg, som skribent, fagperson eller meningsytrer å si noe du mener, bånn ærlig. 

Det gir også avisene en mulighet til å tilby spalteplass til å vise ulike synspunkter på sosiale, politiske og samfunnsmessige standpunkter.

En avis, et magasin eller ukeblad kan så klart ha sin vinkling, sitt perspektiv, eller sin målgruppe som utgangspunkt. Så helt objektive er de redaksjonelle mediene nok ikke. Noen er mer venstrevridde, der andre er mer høyrevridde. Men nettopp derfor er det også klokt å la andre stemmer komme til uttrykk på spalteplass. Det mener nå jeg. 

Saken er: Som i bloggverdenen, der hvem som helst kan starte sin egen blogg, kan også nærmest hvem som helst skrive en kronikk. Men du må mene noe. Du må stå for noe. Og du må skrive den slik at et redigert medie vil sette den på trykk. 

Kronikken kan også være en ypperlig anledning for deg å vise frem det du måtte «selge»: det være 

  1. studieplasser
  2. forskningsresultater – 
  3. eller en bok

Kunsten er å ikke gi alt, men nok. Slik at kronikken gir verdi, men også slik at leseren fristes til å finne ut mer. 

Og hva vil de finne ut mer av? 

Jo, dette, i de ovenfor nevnte tilfeller: 

  1. Hvilke studier dere tilbyr – og søker til nettsiden din for mer informasjon
  2. Forskningsprosjektet du leder – og vil lese din mer omfattende vitenskapelige artikkel 
  3. Kjøpe og lese boka du har skrevet. 

Fordi du tar opp et tema som fenger dem. På en måte som gjør at de vil vite mer. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Denne nettsiden benytter informasjonskapsler (Google Analytics).   Les mer