Er du forfatter – eller drømmer du om å bli forfatter? Varmt velkommen skal du være!
Jeg rådgir forfattere som ønsker å utgi bok selv med hvordan de kan gå frem for å synliggjøre sine utgivelser gjennom ubetalt kommunikasjon. Selv er jeg skribent og journalist, indieforfatter av reiseguider og en erfaren markeds- og kommunikasjonsrådgiver. Nå vil jeg gjerne hjelpe deg å synliggjøre ditt budskap som forfatter og skapende menneske.
Jeg tror vi alle bærer på historier som vil ut, som vil bli fortalt og at disse historiene kommer til oss for en grunn. Dette er historier som andre gjerne vil – og kanskje til og med har behov for – å lese. Men da må også leseren vite om deg og boka du skriver eller har utgitt!
Og det er her jeg kommer inn i bildet:
Markedsføring av egen bokutgivelse
Med utgangspunkt i over 20 års erfaring fra bok- og forlagsbransjen og mange år som skribent, blogger, journalist og reisebokforfatter ønsker jeg å gjøre mitt beste for å bistå deg som trenger hjelp til å nå ut med din historie. Jeg vil hjelpe deg å bli din egen beste markedsfører, selv om du synes selvpromo er kleint, er introvert – eller mener at andre er bedre skikket til den jobben.
Dersom du har valgt å utgi bok på eget forlag eller gjennom selvpublisering, mener jeg du også må kunne markedsføre din egen bok. It’s the name of the game.
Jeg mener også at forfattere som utgir bok på etablerte forlag bør ta en aktivt part i markedsføringen av egen bok. Du kan simpelthen ikke la dette være helt og holdent opp til andre – med mindre du ikke er opptatt av salg og synlighet for verket ditt.
Mine tjenester passer best for deg som ønsker å jobbe med meg om
✅ lanserings- og markedsplanlegging
✅ å pitche, spisse og jobbe med innsalgspoenger
✅ hvordan bruke sosiale medier i egen markedsføring
✅ PR-strategi og hvordan kontakte journalister / medier
✅ redaktør av dine innsalgstekster, baksidetekster, «om meg»-tekster m.m.
Jeg tilbyr 1:1-tjenester gjennom BoldBooks – se min profil der her – og jobber med å utvikle et kurs for deg som vil lære å lage din egen markeds- og kommunikasjonsplan for din bok. Meld deg på min e-postliste for nærmere informasjon om dette.
Markedsføring for indieforfattere
Å synliggjøre seg selv og det man skaper kan oppleves krevende for mange. Men jeg mener at det er ingenting av dette som kan måles mot det motet det krever å skrive og utgi en hel bok. Du må bare vite hvordan markedsføre best mulig for deg og finne ut av metoder du selv føler deg komfortabel med.
Min rolle i dette? Jeg viser vei og gir deg nøkler til et skriveliv du tar kontrollen over selv gjennom konkrete grep for PR og markedsføring av deg som forfatter og/eller dine utgivelser.
Min bakgrunn / CV
Erfaringsmessig har jeg bakgrunn fra kommunikasjon innen forlagsbransjen, reiseliv og akademia, samt som journalist.
Forlagsbakgrunn
Jeg har 15 års erfaring fra Aschehoug forlag, der jeg jobbet tett på forfattere, med særlig fokus på markedsføring og kommunikasjon innen alle sjangre i allmennforleggeriet. Her hadde jeg stillinger som storkundeansvarlig, produktsjef, markedsansvarlig og innholdsredaktør og jobbet med merkevarebygging, betalt og ubetalt kommunikasjon og PR, salg, som tekstforfatter og som prosjektleder.
Før dette var jeg ansatt i Landbruksforlaget som markedskonsulent og webredaktør.
Erfaring med media / PR
Gjennom min bakgrunn og erfaring med media, har jeg sittet på alle sider av bordet (selvsagt ikke samtidig):
✍🏼 som kommunikasjonsrådgiveren som pitchet forfattere og boknyheter til media
✍🏼 som journalisten som pitchet idéer til saker og intervjuobjekter til media
✍🏼 som journalisten og redaktøren som ble pitchet til av forfattere (og andre)
✍🏼 som intervjuobjektet som ble intervjuet i media knyttet til mitt eget skrive- og reiseliv – og
✍🏼 som kursholderen og rådgiveren for stipendiater og forskere som ville nå ut med sitt budskap i media.
Kultur- og reisejournalist
Jeg har i flere år jobbet som fast frilans kultur- og reisejournalist for medier som VG, Egmont og bransjemagasinet Bok365 / Bok og samfunn. Jeg har også vært bokanmelder i sistnevnte, i lokalavisa og på mitt eget nettsted, reiselykke.no.
Kommunikasjonsrådgiver innen forskning og formidling
Jeg har bak meg et år som kommunikasjonsrådgiver og konstituert kommunikasjonssjef i akademia. Der jobbet jeg blant annet med å utvikle et program knyttet til kursing i kommunikasjon og PR for forskere og stipendiater.
Indieforfatter av reiseguider
Jeg har utviklet et seriekonsept med reiseguider som jeg har researchet, skrevet, designet, utgitt, markedsført og solgt gjennom mine egne kanaler @reiselykke
Innkjøper i bokhandel
Ikke bare har jeg jobbet med salg til bokhandel, men også sittet på andre siden av bordet som innkjøper i bokhandel, samt vært arrangementansvarlig i bokhandel.
Relevant utdanning
Jeg har en Cand. Mag. fra Universitetet i Bergen, med fagene nordisk språk og litteratur (mellomfag), engelsk språk og kultur og religionsvitenskap. Jeg har også studert markedsføringsledelse og prosjektledelse (BI Oslo), samt fagene feature journalistikk (dagens Oslo Met) og «Philosophy of Mind» (Oxford Continuing Education). Jeg har tatt en rekke relevante kurs og fortsetter å holde meg oppdatert innen publisering, sosiale medier og kommunikasjon m.m.
Jeg tror på livslang læring
Jeg er også sertifisert yogalærer (200 RYS) og pustecoach. Dette for blant annet å kunne skrive om yoga med troverdighet. Jeg har også tatt vinstudiet og sertifiseringen WSET2. Dette for å kunne skrive om vin med et mer presist ordforråd og større innsikt.
Ellers har jeg investert i en rekke kurs innen skriveteknikk, PR, kommunikasjon, markedsføring og salg. Jeg har blant annet bak meg Marie Forleos B-School, Ida Jacksons skrivekurs Heksesirkel og blant annet Marion Roach Smiths kurs i memoir-skriving.
Du minner meg også på LinkedIn: /mettesolbergfjeldheim
Jeg deler min kunnskap gjennom tekster, rådgivning, kurs og e-bøker.
Jeg er haugesunder og Osloborger, med én fot i fjellheimen, den andre i kjøkkenhagen og biter av hjertet fordelt rundt i verden der ute.